TAMA(Trajectory chAnging, Motion bAll) インタラクティブボールの開発

we propose a novel ball type interactive interface device. Balls are one of the most important pieces of equipment used for entertainment and sports. Their motion guides a player’s response in terms of, for example, a feint or similar movement. Many kinds of breaking ball throws have been developed for various sports(e.g. baseball). However, acquiring the skill to appropriately react to these breaking balls is often hard to achieve and requires long-term training. Many researchers focus on the ball itself and have developed interactive balls with visual and acoustic feedbacks. However, these balls do not have the ability for motion control. In this paper, we introduce a ball-type motion control interface device. It is composed of a ball and an air-pressure tank to change its vector using gas ejection. We conducted an experiment that measures the ball’s flight path while subjected to gas ejection and the results showed the prototype system had enough power to change the ball’s vector.

デジタルスポーツとは,デジタル技術によって拡張されたスポーツである.デジタルスポーツでは,例えばボールにセンサや LED 等のデジタル機器を内蔵することで,ボールの動きに応じた視覚効果を実現するなど,新たなスポーツの楽しみ方の提供が可能となっている.しかしながら従来のデジタルスポーツは,新たな視覚効果を得るためにデジタル技術が利用されており,スポーツそのものの拡張は行われてこなかった.そこで我々は,デジタルスポーツの概念を球技に取り入れ,デジタル技術によってスポーツそのものの拡張を目的としたボールの開発を行うこととした.球技のエンタテインメント性を高めてきた最も重要な要素の一つに,「白熱した試合」が挙げられる.実力の拮抗する者同士の対戦は,実際のプレイヤだけでなく,観戦をしている第三者にも感動や興奮を与える.しかし,スポーツにおいては体格や身体能力の違いがプレイに大きく差をつけてしまい,白熱した試合の実現が困難になることがある.ここにデジタル技術を応用し,ボールの機能によってプレイヤの運動能力に補助を行うことで,誰もが全力を出して楽しめるようなスポーツが実現するものと期待される.本研究では,圧縮空気の噴射によって動的に軌道を変化させることが可能なボールの開発をもってこれの実現を目指す.噴射のタイミング・方向を制御することで,従来では不可能であった変化球,速度の調整等が可能となる.本稿では,開発したボールの圧縮空気噴射実験の結果から,軌道変化の実現性を評価・検証する.


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